Tesla predstavila cenovo dostupný elektromobil: Model 3
Kalifornskej firme Tesla Motors sa dlhodobo darí vytvárať okolo svojich vozidiel veľký záujem verejnosti a uvádzanie v poradí štvrtého produktu značky nie je výnimkou. Model 3 je témou mnohých debát už dlhé mesiace. Napätie okolo neho sa stupňovalo s blížiacim sa dátumom 31. marec, na ktorý predstavitelia automobilky ohlásili jeho oficiálnu premiéru.
Riaditeľ spoločnosti Elon Musk si napriek tomu pre početné publikum nepripravil žiadne prvoaprílové žartíky. Novinku veľkolepo predstavil v troch rôznych vyhotoveniach a popri tom šokoval prvými číslami o predbežných objednávkach na ňu.
Z 0 na 100 km/h pod šesť sekúnd
Podľa očakávaní je Tesla Model 3 opäť rýdzo elektrický automobil. O jeho technickej stránke sme sa počas prezentácie veľa nedozvedeli, padlo iba niekoľko čísel. Napríklad šprint z 0 na 60 míľ za hodinu (96 km/h) pod šesť sekúnd. V tomto čase by disciplínu mal zvládnuť najslabší variant, no na stole sú údajne aj výrazne potentnejšie exempláre. Rozličné hodnoty bude mať aj akčný rádius. Minimálny normovaný dojazd pilotného modelu má dosahovať 215 míľ, teda 346 kilometrov.
V prípade tohto vozidla sa neoficiálne hovorilo o rôznych karosériách, nakoniec sa ako správna ukázala verzia favorizujúca liftback. Základnou koncepciou kopíruje Model S. V dizajne elektromobilu však možno cítiť aj vplyv vlani predstaveného SUV: pripomína ho tvarom štandardnej presklenej strechy, slušnou plochou okien i prednou časťou bez klasickej masky chladiča.
Samozrejme, novinka prišla s viacerými vlastnými dizajnovými riešeniami a s existujúcimi produktmi značky si ju nepomýlite. Na výber bude niekoľko vyhotovení. Počas prezentácie Tesla ukázala trio áut s rôznymi farbami laku, vnútorného čalúnenia i odlišnými diskami kolies. Vonkajšími rozmermi by mal Model 3 zapadnúť do strednej triedy, stane sa teda konkurentom prémiových sedanov. Ide najmä o Nemcov menom Audi A4, BMW radu 3 či Mercedes triedy C.
Minimalistický interiér
V interiéri je prekvapením odklon od obrovskej vstavanej obrazovky s vertikálnou orientáciou, ktorú môžeme vidieť v oboch súčasných produktoch americkej značky. Namiesto nej dostal Model 3 horizontálny voľne stojaci displej. Ten je jednoznačným stredobodom pozornosti, palubná doska totiž popri nej neobsahuje žiadne ďalšie prístroje ani ovládače.
Okrem zobrazovacej jednotky nájdeme vo vnútri nového elektrického liftbacku akurát sedačky pre piatich pasažierov, jednoduchý volant s mierne oválnym vencom, dve páčky priamo za ním a pedále. Našťastie, minimalistický prístup nepoužili konštruktéri v Tesla Motors na celý vnútorný priestor. Sedadlá majú slušné bočné vedenie a naoko pôsobia celkom komfortne.
Elon Musk si myslí, že vozidlo ponúkne svojim pasažierom viac miesta než konvenčne poháňaní konkurenti. Môže za to sendvičová konštrukcia. Batérie sú umiestnené pod podlahou, čo umožnilo ponechať konfiguráciu s dvomi batožinovými priestormi. Vybavenie by malo byť veľmi slušné. Štandardom sa má stať funkcia Autopilot i rýchle dobíjanie Supercharger. Sieť špeciálnych staníc sa má čoskoro rozšíriť, do konca roku 2017 ich má byť až 7 200.
Zálohy už na 115-tisíc áut
Už dlhšie sa pošuškávalo, že Tesla Motors plánuje tretieho člena svojho súčasného portfólia začať predávať za 35-tisíc dolárov. Počas oficiálnej prezentácie to Elon Musk potvrdil. Má ísť o základnú cenu bez odpočítania daňových úľav, ktoré sú v Spojených štátoch pomerne vysoké. Reálna štartovacia cena sa dostáva slušne pod hranicu tridsaťtisíc. Vzhľadom na parametre možno povedať, že tento produkt je naozaj dostupný. Lacný elektromobil Tesla je teda konečne tu.
Američania začali krátko pred odhalením svojho najnovšieho produktu prijímať prvé predbežné objednávky. Okolo nich sa spustilo šialenstvo pripomínajúce uvádzanie elektroniky Apple, pred viacerými predajňami ľudia vyčkávali dlhé hodiny vopred. Predstavitelia spoločnosti hovorili krátko po spustení o neuveriteľnom čísle: zálohy vraj už dostali na 115-tisíc áut!
Budúci majitelia Model 3 sa však budú musieť obrniť trpezlivosťou. Jeho výroba sa začne až koncom budúceho roka, pričom prioritou pri dodávkach bude Severná Amerika. Nasledovať majú európske krajiny, ďalej príde na rad Ázia a štáty spadajúce pod pacifickú oblasť.
zdroj: autobild