Ako jazdiť úspornejšie?
Po príjemnom období lacných palív si to ropa namierila nahor a zdá sa, že trend zdražovania benzínu a nafty sa tak skoro neskončí. Možno by stálo za úvahu upraviť štýl jazdy a na tankovaní ušetriť. Stačí dodržať pár jednoduchých pravidiel a za palivá miniete oveľa menej.
1. Auto či autobus?
Naša prvá rada vyznieva pomerne triviálne. Pravdou však je to, že pri jazde po meste s množstvom semaforov a kolónami spotreba stúpa. A potom tu máme chronický problém všetkých väčších či menších miest. Hľadanie parkovacieho miesta čoraz viac pripomína detektívku, nehovoriac o poplatkoch. Ak je to možné, zvážte alternatívny spôsob dopravy.
Existujú aj iné možnosti než dusná atmosféra v preplnených autobusoch či električkách. Čoraz väčšej obľube sa tešia bicykle, i keď dýchať exhaláty nie je práve najzdravšie. Treťou možnosťou sú skútre, ktorých popularita neustále rastie. Moderné skútre sú cenovo dostupné, rýchle a hľadanie parkovacieho miesta sa výrazne zjednoduší. Ak sa predsa rozhodnete pre klimatizované pohodlie kabíny auta, snažte sa aspoň v rámci možností zvoliť vhodnú trasu a čas, aby ste sa vyhli najhoršej dopravnej špičke.
2. Zahrievanie/chladenie motora
Nezávisle od ročného obdobia je dôležité nezanedbať správny spôsob zahrievania motora, i keď pochopiteľne zima resp. chladnejšie obdobie bývajú z tohto hľadiska najkritickejšie. Častou chybou vodičov je zahrievať motor na voľnobehu. Nie je to správny spôsob. Najrýchlejšie sa totiž motor dostane na prevádzkovú teplotu pri záťaži podľa zásady: viac paliva = viac tepla do systému.
Na premazanie motora stačí iba niekoľko sekúnd, ktoré potrebuje olejové čerpadlo na rozprúdenie obehu oleja. Pod pojmom „zaťažiť“ ale nemyslíme dupať na plyn a jazdiť na vysokých otáčkach. To je opačný extrém k voľnobehu a motoru nesvedčí. Kým je motor studený, odporúčame jazdiť v dolnej časti optimálneho rozsahu otáčok.
V teplejšom období a v kolónach sa najmä staršie motory môžu prehriať, moderné chladiace systémy by si s tým mali poradiť. No i tak im môžete pomôcť. Pochopiteľne nie je taktické vypínať motor pri každom zastavení v zápche alebo križovatke, no úplne iná situácia nastane, ak niekde stojíte a čakáte na posádku. Najmä v lete je dôležité motor vypnúť. Chladenie zabezpečuje okrem iného prúd vzduchu počas jazdy, pri státí je chladenie menej účinné.
3. Plynulý rozjazd
Rozbiehajte sa plynulo, vyhýbajte sa privysokým otáčkam. Pokiaľ to dopravná situácia dovolí, snažte sa čo najskôr dostať na vyššie rýchlostné stupne. Spravidla platí, že dvojka sa radí vo vzdialenosti rovnajúcej sa jednej dĺžke vozidla.
Nemusíte sa obávať, že plynulým rozjazdom spomalíte vozidlá na križovatke. Problémy totiž nespôsobuje citlivý rozjazd, ale fakt, že mnohí vodiči zaradia jednotku až v momente, keď je predchádzajúce vozidlo za križovatkou. Ak by všetci vodiči zaradili prvý prevodový stupeň v momente, keď zasvieti oranžová a rozbiehali sa naraz, cez križovatku by prešlo oveľa viac vozidiel.
4. Štýl jazdy
Najväčším nepriateľom spotreby je športová jazda, čiže štýl plyn-brzda, ktorý môže zvýšiť priemernú spotrebu aj o viac ako 20 percent. V hustej mestskej premávke prudkým rozbiehaním a následným brzdením nič nezískate, iba zbytočne spálite palivo. To isté platí aj pre tzv. myšičky, keďže vozidlá, ktoré vodič s nemalou mierou rizika predbehol, obvykle stoja za ním, maximálne s odstupom jedného, maximálne dvoch áut. Preto zdôrazníme predchádzajúcu radu: radšej vyrazte na cestu skôr, čím sa vyhnete zbytočnému stresu a vysokej spotrebe.
Vo všeobecnosti sa snažte jazdiť v optimálnom rozsahu otáčok a vyhýbajte sa prudkému zrýchľovaniu. To neznamená, že budete jazdiť na minimálnych otáčkach. Optimálne otáčky nie sú jedno číslo, ale spravidla sa uvádzajú v určitom rozpätí. Jazdiť na minimálnych otáčkach „plus-mínus DPH“ tiež nie je ideálny stav. Predchádzania sa obávať nemusíte. I keď musíte krátkodobo poriadne šliapnuť na plyn, pri dôslednom dodržiavaní ostatných zásad by sa to na priemernej spotrebe nemalo výraznejšie prejaviť.
5. Ako vybabrať s tempomatom
Diaľnice sú výhodné najmä tým, že umožňujú jazdiť rýchlejšie. Vyššie otáčky motora ale znamenajú aj rýchlejší úbytok paliva z nádrže, napríklad, pri rýchlosti 130 km/h môže byť spotreba vyššia až o štvrtinu než pri 115 km/h. Spoznajte svoje auto a pokiaľ máte čas a chcete ušetriť, jazdite rýchlosťou, pri ktorej spotrebujete najmenej paliva.
Tempomat je na diaľnici veľmi príjemným spoločníkom a hoci udržiavaním stabilnej rýchlosti môže znížiť spotrebu, za určitých okolností spôsobí presný opak. Tempomat je obvykle nastavený tak, aby vždy udržiaval stanovenú rýchlosť. Po nútenom spomalení alebo pri jazde do kopca elektronika veľmi často zrýchľuje príliš prudko, pri automatických prevodovkách niekedy dokonca podradí. A to sa určite odzrkadlí aj na priemernej spotrebe. Ak musíte spomaliť, odporúčame zrýchliť na nastavenú rýchlosť plynulým pridávaním plynu a tempomat znova aktivovať až po jej dosiahnutí.
6. Brzdite motorom
V stúpaní sa snažte jazdiť na najvyššom možnom rýchlostnom stupni, motor však nepodtáčajte. Príliš nízke otáčky majú rovnaký efekt ako vysoké, čiže zvyšujú spotrebu. Ak si to vyžaduje situácia, nebojte sa podradiť. Pri jazde dolu kopcom brzdite radšej motorom. Tento spôsob jazdy spotrebu rozhodne nezvýši, no zaradený rýchlostný stupeň zlepšuje stabilitu vozidla v zákrutách. Naviac šetríte brzdy, ktorých výmena vyjde oveľa drahšie než dve deci ušetreného paliva. Práve horúce obdobie je pre brzdy kritické, keďže pri dlhom, i keď miernom brzdení, sa môžu prehriať natoľko, že stratia účinnosť. A to je najmä v kopcoch najlepší recept na vážnu nehodu.
7. Správny tlak v pneumatikách
Väčšina motoristov si uvedomuje dôležitosť správneho výberu pneumatík, no mnohí podceňujú význam správneho nahustenia. Nesprávny tlak skracuje životnosť pneumatík, pri prehustení približne o 10 percent a pri podhustení až o pätinu. Podhustenie sa prejaví nielen na zhoršenej stabilite v zákrutách, ale zvyšuje sa aj valivý odpor a s ním aj spotreba. Pri dlhodobej jazde na nedostatočne nahustených pneumatikách môže motorista zbytočne prejazdiť za rok jednu plnú nádrž.
Na tému pneumatík máme aj ďalšie odporúčanie. Pokiaľ väčšinu roka jazdíte v prázdnom aute sami alebo vo dvojici, môžu byť pneumatiky nahustené na nižší tlak. Akonáhle vyrazíte na dovolenku s plne naloženým autom, myslite aj na správne nahustenie. Výrobcovia často predpisujú rôzne nahustenie pre prednú a zadnú nápravu v závislosti od zaťaženia. Je vhodné tieto odporúčania rešpektovať, čo vám môže ušetriť aj pol litra na 100 km.
8. Spotrebiče
Bez mnohých spotrebičov si už ani nevieme predstaviť komfortnú jazdu. Ich činnosť však ovplyvňuje aj spotrebu, keďže časť energie, ktorú produkuje motor, smeruje práve na pohon spotrebičov. V nevýhode sú majitelia vozidiel so slabšími motormi, kde je tento výpadok citeľnejší a vodič podvedome pridáva plyn. Naopak, silnejšie motorizácie nemusia spotrebiče pocítiť vôbec alebo len v minimálnom rozsahu.
9. Strešné nosiče
S prúdením vzduchu resp. s aerodynamickým odporom, ktorý môže podstatne zvýšiť spotrebu, súvisia rôzne typy nosičov. Motor si vypýta viac nielen vtedy, ak sú na nosičoch predmety, napríklad, lyže či bicykle, ale aj pri „prázdnej“ jazde. Ak inú možnosť nemáte a musíte náklad či batožinu umiestniť na strechu auta, snažte sa používať aerodynamicky tvarované kontajnery. Nosič demontujte v momente, keď ho nepotrebujete. Ako dokázal aj náš test nosičov bicyklov, naložená strecha môže zvýšiť spotrebu takmer o polovicu. Aj v prípade prázdneho nosiča či boxu môže v závislosti od rýchlosti stúpnuť spotreba o jeden či dva litre.
K tomu je potrebné zvážiť aj vplyv vetra. Pri protivetre spotreba stúpa. Ak sa neponáhľate, radšej spomaľte. A naopak, pri zadnom vetre môžete s pokojným svedomím pridať plyn bez toho, aby si motor vypýtal viac paliva.
10. Zbytočný balast
Batožinový priestor vozidla sa v nejednom prípade stáva synonymom pivnice, kde končia nepotrebné predmety. Nezávisle od toho, čo je príčinou hromadenia predmetov, každý kilogram znamená vyššiu záťaž motora a teda aj spotrebu. Pravidelné upratovanie a triedenie haraburdia nezaškodí ani vo vozidle.
11. Spomienky na zimu
Hoci sa blíži leto, vzhľadom na tému úspornej jazdy sa musíme vrátiť v čase a pripomenúť typický zimný balast. Hovoríme o snehu a ľade. Ich nánosy zvyšujú nielen aerodynamický odpor vozidla, ale spotrebu ovplyvňujú predovšetkým svojou hmotnosťou. Desaťcentimetrová vrstva snehu môže vážiť až 60 kg na štvorcový meter a každých 100 kg akéhokoľvek balastu zvyšuje spotrebu približne o pol litra na sto kilometrov. Ak k tomu pripočítate haraburdie v batožinovom priestore a napríklad, nepotrebný nosič na streche, dostanete skutočne zaujímavé čísla. A možno aj odpoveď na otázku, prečo má vaše vozidlo tak vysokú spotrebu.