24-hodinový dispečing

Čo musíte mať v povinnej výbave

24. jún 2016|Ing. Peter Sirotňák
povinna vybava

Každý majiteľ dostáva spolu s novým vozidlom aj základnú povinnú výbavu. Väčšina ľudí jazdí bez toho, aby vôbec tušila, čo má byť jej súčasťou. Kufrík či taška je štandardným prvkom batožinového priestoru, lekárnička je aj pri opätovnom predaji ešte zatavená v ochrannej fólii z výroby. Neúplná povinná výbava alebo lekárnička, či jej časť po exspirácii môže pri cestnej kontrole vyjsť vodiča na 50 eur, pričom sa stáva, že niektorí policajti si práve na tomto radi zgustnú.

Zloženie povinnej výbavy u nás definuje vyhláška ministerstva dopravy č. 464/2009. Vo všetkých vozidlách musí byť homologizovaný výstražný trojuholník, autolekárnička, reflexný odev (vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka) a náhradné koleso. V súvislosti s kolesom existujú tri možnosti. Ak je v aute plnohodnotné náhradné koleso, musí byť v povinnej výbave zdvihák a kľúč na matice. Druhou možnosťou je dojazdové koleso, kde opäť musí byť k dispozícii zdvihák a kľúč. Treťou alternatívou sú pneumatiky umožňujúce bezdemontážnu opravu defektu, vtedy musí byť vo vozidla aj sada na takúto opravu. Zdvihák ani kľúč vtedy nie sú povinné.

Od roka 2009 nie sú súčasťou povinnej výbavy náhradné žiarovky, poistky a vlečné lano.Dôvodov je viacero. Výmena žiaroviek je pre mnohých laikov prakticky nemožná vzhľadom na čoraz komplikovanejšiu konštrukciu vozidiel. A pokiaľ je auto vybavené bi-xenónovými svetlometmi, oprava je možná len v servise. Vypustenie vlečného lana má dva dôvody - okrem toho, že samotní výrobcovia zakazujú vlečenie niektorých typov vozidiel, bez nefunkčného posilňovača a bŕzd je auto podstatne horšie ovládateľné. V každom prípade, ale lano odporúčame mať, pretože často práve tento prvok nepovinnej výbavy pomôže vyriešiť krízové situácie.

Ďalším detailom, ktorý by mal mať každý vodič v aute, je aj formulár Správa o nehode. Ten síce nepatrí do zákonom predpísanej povinnej výbavy, slúži však na jednoduché vyriešenie škodovej udalosti. Formuláre je možné stiahnuť zo stránky ľubovoľnej poisťovne, obvykle je k dispozícii aj anglická či nemecká verzia. Tie sa oplatia najmä pri cestách do zahraničia.

Povinná výbava v zahraničí

Medzi vodičmi panuje názor, že vozidlo má byť vybavené povinnou výbavou, ktorá zodpovedá krajine registrácie. Nie je to pravda. Povinná výbava musí zodpovedať legislatíve krajiny, po ktorej území sa vozidlo pohybuje. Slovenská výbava zväčša všade v Európe stačí, existujú však aj špeciálne požiadavky niektorých krajín. Obvykle ide o hasiaci prístroj, ktorý síce nie je najlacnejší a má dobu exspirácie, no môže byť užitočný.

Jednoznačnou špecialitou je povinný tester na alkohol, ktorý ako jediná európska krajina požaduje Francúzsko. Tester sa musí nachádzať v každom jednom vozidle, vrátane zahraničného. Vo Francúzsku je povolená hladina alkoholu 0,5 promile. Keďže sa blíži leto, zdá sa nelogické písať o snehových reťaziach. Jednoznačne však súvisia s témou povinnej výbavy v zahraničí. V 12 európskych krajinách sa totiž v zimnom období môžete stretnúť s dopravnými značkami, ktoré v určitých lokalitách požadujú inštaláciu snehových reťazí. Ak ich vodič nemá, polícia mu môžu zakázať ďalšiu jazdu.

Pozor na technickú kontrolu

Pri príprave vozidla na pravidelnú technickú kontrolu mnohí vodiči zabúdajú práve na povinnú výbavu. Jej nedostatky sa môžu postarať o to, že vodič bude musieť navštíviť stanicu znova. Chýbajúca alebo poškodená časť povinnej výbavy, lekárnička alebo niektorý z jej modulov po exspirácii sú dôvodom, že vozidlo dostane len dočasnú spôsobilosť.

V takom prípade musí vodič do 30 dní absolvovať opakovanú technickú kontrolu, pri ktorej sa kontroluje len odstránenie zistených chýb. Ceny nie sú jednotné, zväčša sa pohybujú v rozpätí od sedem do desať eur plus päť eur za nálepku a vydanie dokladu o absolvovaní technickej kontroly (červená kartička).

 

zdroj: autobild