Nový LAND ROVER DEFENDER - má byť vyrábaný na Slovensku
Legendárny off-road Defender sa už čoskoro vráti. V porovnaní s klasickými sparťanskými predchodcami však nový model, najmä čo sa výbavy týka, vyrazí míľovými krokmi vpred. Podľa britských médií by sa mal vyrábať na Slovensku.
Výstavba slovenského závodu spoločnosti Jaguar Land Rover postupuje podľa plánov a tak sa stále častejšie objavujú úvahy, ktoré automobily z neho budú vychádzať, keď sa v ňom v roku 2018 spustí výroba. Vedenie firmy zatiaľ na túto tému mlčí, no nazreli sme im pod pokrievku a možno máme odpoveď. Jedným z prvých produktov nitrianskej fabriky by mala byť nová generácia typu Defender.
Novinka má pokračovať v stopách svojho legendárneho predchodcu a stať sa najzdatnejším terénnym autom na svete. To je však ich jediný styčný bod. Namiesto sparťanského off-roadu tradičnej koncepcie totiž môžeme čakať moderný automobil, vrchovato naplnený najnovšou technikou, vrátane pokročilých asistenčných systémov a pomocníkov. Ich nasadenie dokonca prekoná aj aktuálny model Discovery.
Odlišný prístup konštruktérov si vyžiadala hlavne nová obchodná stratégia. Doterajšie generácie totiž len sťažka dosahovali predaje aspoň 20-tisíc kusov ročne, čo je z pohľadu rentability neúnosné. Novinka však má byť vďaka spomenutej koncepcii prístupnejšia oveľa širšiemu spektru zákazníkov. Výrobca počíta s odbytom až 50-tisíc kusov ročne, čím by sa Defender stal tretím pilierom predaja.
Nastupujúci Defender bude postavený na firemnej platforme z hliníkových zliatin, ktorú už využívajú súčasné generácie typov Range Rover, Range Rover Sport a Discovery. Nosná štruktúra však dostane množstvo odlišných dielov tak, aby sa zabezpečila jej tuhosť potrebná pre dlhodobú životnosť v extrémnych podmienkach, ktorú zákazníci od tohto auta automaticky očakávajú.
Použitie firemnej platformy znamená, že nový Defender dostane dve hodnoty rázvoru, rovnaké ako má Range Rover – v základe 2 922 mm a v predĺženej verzii 3 120 mm. S ohľadom na schopnosti v teréne však budú previsy, zvlášť zadný, kratšie, čo mu spolu so zväčšenou svetlou výškou zabezpečí väčšie nájazdové uhly na oboch koncoch, aj prejazdový uhol.
Celková dĺžka auta by mala byť v porovnaní s typom Range Rover, ktorý v jednotlivých verziách dosahuje 4 999, resp. 5 199 mm, približne o 200 až 300 mm menšia. Defender tým oproti nemu získa lepšiu manévrovateľnosť. Trojdverový model sa zatiaľ nespomína, no je možné, že ho pri očakávanej dĺžke kratšej verzie, asi 4,7 až 4,8 metra, konštruktéri vopred zavrhli.
Použitá platforma v podstate určuje aj konštrukciu náprav. Nový Defender teda bude mať s najväčšou pravdepodobnosťou nezávisle zavesené všetky štyri kolesá. Odpruženie by ale mali zabezpečiť mechanické pružiny, keďže na nastavovanie svetlej výšky, pre ktoré je najvhodnejšie využiť vzduchové pružiny, sú v tomto type len minimálne požiadavky.
Je isté, že nový Defender použije štvorvalce z najnovšieho modulárneho radu koncernových agregátov Ingenium. V porovnaní s predchodcom, ktorý bol k dispozícii iba s jediným vznetovým motorom to znamená významné rozšírenie ponuky. S ohľadom na dostupnosť koncernovej techniky sa predpokladá použitie manuálnych aj automatických prevodoviek.
Vývoj už takmer na konci
Ako naznačujú aktuálne správy, vývoj auta je už z podstatnej miery ukončený. V súčasnosti by sa už na rôznych miestach sveta mali vykonávať jazdné skúšky prototypov, ktoré sú zatiaľ samozrejme maximálne utajené.
Vzhľadom na predpokladaný menší počet vyrobených kusov aj nižšie ceny v porovnaní so súrodencami na rovnakej platforme, je napríklad podľa anglického magazínu Autocar takmer isté, že sa nový Defender bude vyrábať na Slovensku, kde sú náklady menšie než v Británii.Vedenie firmy tiež potvrdilo, že výrobu rozbehne s niektorým už odskúšaným typom z firemného portfólia. Najväčšie šance má zatiaľ SUV Jaguar F-Pace.
Nová generácia typu Defender by mala prísť na trh začiatkom roku 2019. S ohľadom na tento časový horizont je síce hovoriť o cenách predčasné, viaceré správy však naznačujú, že Land Rover pri stanovovaní cenovej úrovne zohľadní prémiový charakter značky. Základný model by tak mal stáť približne 30-tisíc eur, no najpredávanejšie verzie by sa mali prehupnúť cez 35-tisíc.
zdroj: autobild