24-hodinový dispečing

Čo robiť pri alarmovom hlásení z vášho domu či bytu?

19. jún 2019|Ing. Peter Sirotňák

Ste v práci, na nákupe alebo na ceste z domu. V tom vám príde na mobil hlásenie, ktoré vás upozorní na spustenie alarmu vo vašom byte či dome. Čo v takomto prípade robiť? Možno síce máte moderné zabezpečenie, no nevysvetlili vám, ako ho používať, a preto neviete, ako sa máte zachovať. Ako správne rozlíšiť, či alarmu venovať pozornosť?

alarm do domu

Z inteligentných alarmov môžete dostať viacero hlášok o stave zariadenia či o druhu poplachu. Niekedy môže ísť o poplach, ktorému nemusíte venovať pozornosť a nemusíte ho skontrolovať. V opačnom prípade môže ísť o narušenie bezpečnosti – aj keď to tak nemusí vyzerať. Pozrime sa na to, kedy by ste mali spozornieť.

 

Výpadok prúdu

Pri výpadku prúdu dostanete na telefón hlásenie ako pri poplachu. Niektoré systémy však túto hlášku nemajú automaticky nastavenú ako poplach, ale iba ako informačnú záležitosť, ktorú nájdete vo vašej aplikácii alebo v SMS-kách. Výpadok prúdu môže nastať z rôznych dôvodov a je bežné, že sa udeje niekoľkokrát do roka. Preto dobré zabezpečovacie zariadenie disponuje záložným zdrojom napätia, ktoré drží systém v plnej prevádzke 1-8 hodín. 

Ak vám príde takáto hláška o výpadku elektrickej energie, nemusíte vôbec robiť paniku. Ak by následne prišla iná hláška – o narušení, odpojení, strate signálu a podobne, nastáva už pravdepodobne nejaký problém. Môže síce ísť aj o vybitie elektrického zdroja, to ale spravidla nasleduje oveľa neskôr. Ak vám teda následne príde upozornenie na nejaký iný poplach, považujte ho už za ostrý.

 

Strata signálu

Strata signálu GSM je ostrý poplach, ktorý ale nakoniec často býva falošný. My ho však pre istotu považujeme za ostrý, pri ktorom dochádza k tomu, že zlodej príde s rušičkou signálu GSM a komunikátor bezpečnostného zariadenia stratí spojenie. Hláška o prerušení spojenia vám však príde. Majte sa vtedy určite na pozore.

Falošný poplach o strate signálu môže vznikať, ak sa zabezpečený objekt nachádza na území so zlým pokrytím mobilného signálu. Každý komunikátor v sebe totiž obsahuje SIM kartu. Ak tento problém začne vznikať, odporúčame zmeniť operátora SIM karty a v prípade pretrvávajúcich problémov presmerovať typ komunikátora, ktorý funguje na inej technológii (optický internet, pevná linka a podobne).

 

Sabotáž

Pri tomto poplachu sa majte taktiež na pozore. Väčšinou síce prichádza až po slede iných poplachov, alarmová hláška však znamená narušenie ústredne, klávesnice alebo prvku zabezpečovacieho zariadenia fyzickým otvorením či zničením. Bezpečnostné prvky majú v sebe magnet alebo senzor, ktorý okamžite identifikuje manipuláciu nepovolanou osobou a zašle tento ostrý poplach.

 

Dajte si pozor, ako máte rozmiestnené rôzne čidlá 

Potom tu máme klasické poplachy z čidiel, ktoré sú pomenované. Vy presne viete, či máte poplach z magnetického senzoru okien v kuchyni, alebo ide pohybový senzor v spálni. Toto bývajú najčastejšie falošné poplachy. Netreba ich však podceniť. 

Ak sú falošné, vznikajú z technických príčin pri bezdrôtovej verzii (napríklad pri slabých batériách), pri domácich zvieratkách, zle zavretých oknách a podobne. V prípade, že vám z jedného senzoru pravidelne chodia poplachy, dajte si ho radšej skontrolovať. Inak by sa mohlo stať, že by ste ho časom začali ignorovať, čo však nie je správne. 

Pri ostrom poplachu väčšinou príde upozornenie z viacerých senzorov. Pri profesionálnej montáži zabezpečovacieho systému by však mal technik správne identifikovať aj „poistenie“ jedného čidla druhým. Ak vám príde poplach z detektoru rozbitia skla a následne pohybový senzor spálňa, neskôr senzor chodba a podobne, ide o ostrý poplach a zlodej sa vám pohybuje po dobe v tom poradí, ako vám chodia poplachy.

 

Výjazdová skupina 

Preverovanie týchto poplachov je náročná práca. Musíte buď správne identifikovať relevantnosť poplachu, mať dobrého suseda, ktorý je doma a skontroluje to, alebo byť blízko domova. To sa však nedá vždy a vďaka sofistikovanosti zlodejov, ktorí vás budú aj sledovať, len aby vás vykradli, to ani nie je možné. Preto poskytujeme službu výjazdovej jednotky. Tá funguje na princípe, že ak príde poplach na dispečing, ide okamžite na miesto. Ak ste si istý, že ide o falošný poplach, je možné ho odvolať. V opačnom prípade je výjazdová skupina do pár minút pri objekte, kde zaisťuje a zisťuje stav. Pri vniknutí má právo obmedziť slobodu zlodeja do príchodu policajnej hliadky. Celý tento proces je koordinovaný dispečingom – od zabezpečenia zdravia majiteľov objektu, cez ochranu majetku a koordináciu policajnej jednotky, až po správne vykonaný zásah.